عفونت ایمپلنت دندان ممکنه؟
28 سپتامبر

عفونت ایمپلنت دندان عارضه‌ای است که ممکن است بعد از انجام این عمل جراحی برای دهان، برای هر کسی اتفاق بیفتد. این عارضه می‌تواند بسیار خطرناک باشد و در صورت پیشرفت آن ممکن است باعث شود ایمپلنت دندان شکست بخورد. همچنین عفونت دندان برای سلامتی شخص نیز بسیار خطرناک است و در صورتی که به آن توجه نشود ممکن است عوارض جبران ناپذیری به دنبال خود داشته باشد. این مسئله با علائمی خود را نشان می‌دهد که در ادامه مقاله آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

عفونت ایمپلنت دندان عارضه‌ای است که اتفاق افتادن آن هم به بیمار و هم به پزشک بستگی دارد. بیمار لازم است که مراقبت‌های بعد از عمل را به درستی انجام دهد تا دچار عفونت نشود. پزشک نیز باید کار ایمپلنت دندان را به درستی و در محیطی استریل و با وسایل ضد عفونی شده انجام دهد تا بعد از عمل مشکلی برای بیمار پیش نیاید. به همین دلیل است که باید حتما برای انجام ایمپلنت دندان به پزشکی ماهر و از هر جهت قابل اطمینان مراجعه کنیم تا دچار عفونت ایمپلنت دندان نشویم. در این زمینه ما به شما دکتر متخصص جناب آقای جهاندیده را پیشنهاد می‌کنیم. ایشان با رزومه کاری عالی و در کلینکی مجهز و کاملا تمیز و ضدعفونی شده کار ایمپلنت دندان شما را با استفاده از تجربه و مهارت عالی خود، به بهترین شکل انجام می‌دهند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک روش برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. به این صورت که یک دندان مصنوعی متشکل از سه بخش را در جای خالی دندان قرار می‌دهند. این سه بخش شامل قسمت تاج دندان، پیچ یا اباتمنت و فیکسچر است. بخش تاج دندان همان دندان مصنوعی است که در دهان قابل مشاهده است. پیچ وظیفه اتصال تاج به فیکسچر را بر عهده دارد. فیکسچر به استخوان فک جوش می‌خورد و دندان را ثابت نگه می‌دارد. این عمل جراحی با بی حسی موضعی انجام می‌شود و به دلیل حساسیت بالای این کار، باید توسط شخصی که در آن تخصص دارد، انجام شود. عفونت ایمپلنت دندان عارضه ای است که در صورتی که نکات بهداشتی رعایت نشوند، ممکن است بعد از انجام این جراحی گریبان گیر شخص شود.

چرا دندان ایمپلنت شده عفونت می‌کند؟

چه چیزی باعث عفونت ایمپلنت دندان می شود ؟

عفونت ایمپلنت دندان معمولا به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. در اولین مرحله بسیار مهم است که سلامت لثه‌ها توسط پزشک بررسی شود. درمان بیماری‌های لثه بسیار مهم است و باید آن را مقدم بر هر کار دندانپزشکی دیگری دانست. زیرا وجود مشکل و عفونت در لثه است که باعث عفونت دندان‌ها و قسمت‌های دیگر دهان می‌شود. عفونت لثه‌ها باعث عفونت ایمپلنت دندان می‌شود و احتمال شکست ایمپلنت را بالا می‌برد. پس لازم است که پزشک ابتدا وضعیت سلامت لثه‌ها را بررسی کند و در صورت وجود مشکل ابتدا نسبت به رفع آن اقدام کند و بعد از آن جراحی ایمپلنت دندان را انجام دهد.

البته گاهی اوقات اگر عفونت خفیفی در لثه دیده شود، می‎توان به آن به عنوان یک نشانه برای بهبودی نگاه کرد. عفونت‌های خفیف با مصرف مقداری آنتی بیوتیک به راحتی درمان می‌شوند. اما همانطور که گفتیم قبل از اینکه اقدام به کاشت دندان ایمپلنت شود، لازم است که ابتدا وضعیت سلامت لثه چک شود. درست است که این کار باعث افزایش هزینه‌های درمانی بیمار می‌شود، اما اگر لثه‌ها دچار عفونت و بیماری باشند، سایر درمان‌های دندانپزشکی نیز پاسخ نخواهند داد و بعد از مدتی شکست خواهند خورد.

روند کاشت ایمپلنت به این صورت است که ابتدا پزشک استخوان فک را سوراخ می‌کند و فیکسچر را در آن قرار می‌دهد. همین تراشیدن استخوان می‌تواند باعث عفونت و رشد باکتری‌ها شود. خصوصا اگر بیمار به توصیه‌های پزشک گوش نکند ومراقبت‌های بعد از عمل را به درستی انجام ندهد احتمال ابتلا به عفونت و رشد باکتری‌ها بسیار افزایش می‌یابد. چند هفته اول بعد از عمل جراحی بسیار مهم است و بهداشت دهان باید به صورت کامل رعایت شود. معمولا پزشکان یک دهانشویه برای بیمار تجویز می‌کنند، که باید به صورت روزانه از آن استفاده شود.

در شرایط بسیار نادری ممکن است استخوان اطراف پایه دندان ایمپلنت شده دچار آلودگی و عفونت شود. در این شرایط متاسفانه راهی جز خارج کردن ایمپلنت وجود ندارد. پس از آن باید دوره درمان عفونت استخوان طی شود و پس از بهبودی آن بیمار می‌تواند دوباره اقدام به کاشت ایمپلنت کند.

چند هفته بعد از کاشت پایه دندان، در صورتی که مشکلی پیش نیاید، مرحله دوم ایمپلنت انجام می‌شود. در این مرحله تاج دندان به وسیله پیچ در جای خود قرار می‌گیرد. پس از انجام این کار نیز احتمال بروز عفونت ایمپلنت دندان وجود دارد و ممکن است بخش‌های جدید دچار عفونت شوند. خصوصا اگر بیمار بهداشت دهان و دندان را جدی نگیرد، این احتمال افزایش می‌یابد. در حالت کلی بروز عفونت در پیچ و تاج دندان خیلی کم اتفاق می‌افتد. اما این خیلی مهم است که بیمار از دندان ایمپلنت شده خود به خوبی مواظبت کند و مانند سایر دندان های طبیعی بهداشت آن را رعایت کند. مسواک و نخ دندان نیابد فراموش شود. یکی از بزرگترین دلیل‌های عفونت ایمپلنت دندان، همین رعایت نکردن بهداشت بعد از انجام ایمپلنت است.

دلیلی دیگر که باعث عفونت ایمپلنت دندان می‌شود، این است که پزشک کار خود را به درستی انجام ندهد. این عامل ممکن است یا به دلیل سهل انگاری پزشک باشد و یا به دلیل اینکه پزشک از تخصص و مهارت کافی برخوردار نباشد. برای جلوگیری از بروز عفونت رعایت بهداشت در مطب و کلینیک و همچنین وسایل جراحی بسیار اهمیت دارد. پس در انتخاب پزشک حتما این موارد را بررسی کنید.

مورد دیگری که باید به آن توجه شود این است که در شش ماه اول پس از انجام ایمپلنت، دندان بسیار حساس است و باید به درستی از آن استفاده شود. نباید با دندان ایمپلنت شده به سختی برخورد کرد و به آن فشار آورد و از خوردن از غذاهای سفت در این مدت باید پرهیز کرد. رعایت نکردن این نکات می‌تواند منجر به بروز عفونت شود. عوامل دیگر مانند مصرف سیگار و دخانیات نیز می‌توانند باعث ایجاد عفونت در محل دندان ایمپلنت شوند.

چرا دندان ایمپلنت شده عفونت می‌کند

علائم عفونت ایمپلنت دندان

از علائم عفونت ایمپلنت دندان می توان به خونریزی، تورم و التهاب، درد و تب ایمپلنت اشاره کرد. البته بروز این علائم به صورت خفیف و در روزهای اول طبیعی است. از آنجا که ایمپلنت دندان یک عمل جراحی است وجود خونریزی در روز اول بعد از آن طبیعی است اما اگر این خونریزی مدت بیشتری طول بکشد می تواند نشانه عفونت باشد. در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه کرد تا جلوی خونریزی را بگیرد و درمان عفونت را آغاز کند.

وجود تورم و التهاب در اطراف دندان ایمپلنت شده، در روزهای اول پس از جراحی طبیعی است. اما این تورم نباید شدید باشد و اگر تورم و التهاب افزایش یابد، ممکن است یه دلیل وجود عفونت باشد. دقت کنید که هرگز نباید به تورم و التهاب بعد از ایمپلنت را اهمیت ندهید. در صورت افزایش شدت آن و احساس درد حتما باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و احتمال وجود عفونت را جدی بگیرید.

جراحی ایمپلنت دندان با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و شما در حین انجام عمل دردی را احساس نخواهید کرد. پس از مدتی و از بین رفتن اثر داروی بی‌حسی، درد متوسطی را احساس می‌کنید که با مصرف مسکن بهبود می‌یابد. اگر این درد شدید باشد و مصرف داروی مسکن نیز بی‌فایده باشد، باید مجددا و فورا به پزشک مراجعه کنید. این درد ممکن است نشانه‌ای از وجود عفونت ایمپلنت دندان باشد.

مانند موارد فوق، وجود تب نیز پس از انجام عمل جراحی عادی است. اما این تب نیز نباید بیش از یک روز طول بکشد. اگر تب طولانی شد و شدت گرفت، ممکن است به دلیل عفونت باشد. علائم دیگری مانند قرمز شدن لثه آن، احساس بو و طعم بد در دهان و همچنین وجود ترشحاتی در محل دندان ایمپلنت شده، دلیل وجود عفونت ایمپلنت دندان است.

فراموش نکنید که عفونت باید جدی گرفته شود. عفونت دندان اگر به آن رسیدگی نشود به سایر قسمت‌های دهان گسترش پیدا می‌کند و سلامت بقیه دندان‌ها و سایر قسمت‌های دهان را به خطر می‌اندازد. در صورت بی‌توجهی، این عفونت ممکن است وارد خون شود و حتی به مغز نیز برسد. این شرایط بسیار خطرناک است و برای بیمار مشکل ساز و دردناک می‌شود. همچنین به دلیل پیشرفت عفونت درمان آن مشکل خواهد بود.

اگر عفونت گسترش یابد درمان آن با درد شدید برای بیمار همراه خواهد بود و زمان طولانی نیز بیمار درگیر این عارضه است. در صورتی که در روزهای اول موجه عفونت شوید به راحتی می‌توان آن را کنترل و درمان کرد. معمولا مصرف یک دوره ی یک هفته‌ای از آنتی بیوتیک برای درمان کفایت می‌کند. پزشکان معمولا مصرف سه بار در روز آنتی بیوتیک و یک بار در روز استفاده از دهانشویه را برای کنترل عفونت ایمپلنت دندان تجویز می‌کنند. پس در صورت مشاهده علائمی که ذکر شد فورا به پزشک مراجعه کنید.

شل شدن دندان ایمپلنت

شل شدن دندان ایمپلنت به دلایل زیادی ممکن است اتفاق بیفتد. به عنوان مثال اگر بیمار دچار پوکی استخوان باشد، استخوان اطراف پایه دندان به خوبی جوش نمی‌خورد و دندان ایمپلنت در جای خود محکم نمی‌شود. در صورتی که بیمار به دندان فشار بیش از اندازه وارد کند نیز، استخوان آسیب دیده و منجر به شل شدن دندان ایمپلنت می‌شود. اما یکی از دلایل این اتفاق وجود عفونت است که باعث می‌شود دندان به خوبی در جای خود قرار نگرفته و قدری در جای خود تکان بخورد. پس شل شدن دندان ایمپلنت نیز می‌تواند یکی از علائم وجود عفونت ایمپلنت دندان باشد.

علائم عفونت ایمپلنت دندان

درمان عفونت ایمپلنت دندان

درمان عفونت بستگی به شدت آن و زمان مراجعه بیمار به پزشک دارد. اگر در روزهای اولیه عفونت به پزشک مراجعه شود معمولا درمان راحت است و با مصرف دوره کوتاهی آنتی بیوتیک عفونت درمان می شود. اما در صورتی که میزان عفونت شدید باشد، لازم است که دندان ایمپلنت خارج شده تا عفونت بیش از آن گسترش نیافته و نسبت به درمان آن اقدام شود.

اگر بسیار دیر به پزشک مراجعه کنید و نسبت به درمان عفونت بی توجه باشید، ممکن است عفونت در استخوان فک نفوذ کرده و برای درمان لازم باشد بخشی از بافت های استخوانی آلوده فک برداشته شود که این درمان مشکل است و استخوان فک شما را ضیف می کند. بسته به تشخیص پزشک و با توجه به شدت عفونت می توان از روش درمان با لیزر استفاده کرد. گاهی نیز ممکن است نیاز به پیوند استخوان به فک باشد. دقت کنید که در صورتی که نسبت به درمان عفونت اقدام نکنید ممکن است عفونت وارد خون شود که برای سلامتی شما بسیار خطرناک است و ممکن است برای درمان لازم باشد که در بیمارستان بستری شوید.

برای اینکه نتیجه بهتری از درمان عفونت ایمپلنت دندان بگیرید بهتر است در خانه استراحت کنید و فعالیت بدنی انجام ندهید. همچنین استفاده کمپرس سرد نیز مفید است. سعی کنید در رژیم غذایی خود از مواد غذایی استفاده کنید که در آن‌ها ویتامین A و C باشد که برای درمان عفونت مفید هستند. نکته‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنید و به آرامی مسواک بزنید.

پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان

برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه، باید حتما به توصیه‌های پزشک جراح عمل کرد. در گام اول حتما باید وضعیت لثه را بررسی کرد و در صورت وجود عفونت ابتدا ان را درمان کرد. رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار اهمیت دارد. همچنین باید از مصرف دخانیات تا زمان بهبودی کامل دندان و جوش خوردن آن، پرهیز کنید.

با مشورت پزشک یک رژیم غذایی نرم برای خود انتخاب کنید و تا حداقل تا شش ماه اول آن را رعایت کنید. حتی اگر علائمی ندارید، به صورت مرتب به پزشک خود برای معاینه مراجعه کنید. همچنین برای اطمینان بیشتر پزشک می‌تواند با روش‌های مختلف دهان و دندان شما را ضدعفونی کند تا از ابتلا به عفونت در امان باشید. البته انجام این کارها و جلوگیری از ابتلا به عفونت تا حد زیادی به پزشک معالج شما بستگی دارد. مهم است که برای انجام این جراحی به پزشکی ماهر و متعهد مراجعه کنید. برای انجام ایمپلنت دندان دکتر جهاندیده با مهارت و تجربه کافی، در تمام مدت انجام جراحی تا بهبودی کامل آن، در کنار شما خواهد بود. ایشان با رعایت تمام نکات بهداشتی و رعایت تمام پروتکل‌های مربوطه، شانس عفونت ایمپلنت دندان شما را بسیار کاهش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و تماس با ایشان می‌توانید به سایت دکتر جهاندیده https://drjahandideh.com/ مراجعه کنید و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

این پست چه قدر مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید!

متوسط امتیازات ۰ / ۵٫ تعداد نظرات: ۰

به عنوان اولین نفر نظرتو بگو!